Η Formula 1 πίσω από αυτά που βλέπουμε: Πώς να ταΐσεις έναν στρατό VIP με 3.000 αστακούς την ημέρα

Μια αποκάλυψη ήρθε να... ρίξει φως στον τρόπο που η Formula 1 μπορεί να κρατάει ευχαριστημένους τους VIP καλεσμένους της σε κάθε Grand Prix.
Μέλη της βασιλικής οικογένειας του Μονακό καλεσμένοι σε πάντοκ στο Grand Prix του Μόντε Κάρλο / Πηγή: Imago
Μέλη της βασιλικής οικογένειας του Μονακό καλεσμένοι σε πάντοκ στο Grand Prix του Μόντε Κάρλο / Πηγή: Imago

H εμπειρία της Formula 1 δεν μένει μόνο σε όσα βλέπει ο θεατής εντός της πίστας, με την διοργανώτρια αρχή να προσφέρει μια ιδιαίτερη εμπειρία στους VIP καλεσμένους της, όπως αποκαλύπτει η «Αthletic».

Κουζίνες στο μέγεθος τεσσάρων γηπέδων ποδοσφαίρου, χιλιάδες μπουκάλια σαμπάνιας και έως και 100.000 γεύματα μόνο σε ένα Σαββατοκύριακο. Ακόμη και 3.000 αστακοί την ημέρα! Για τη F1 και τις ομάδες, η φιλοξενία των καλεσμένων σε κάθε αγώνα σημαίνει έμφαση στη διασκέδαση διασημοτήτων και στην επαφή με χορηγούς. Στην προσπάθεια της Formula 1 να επεκταθεί παγκοσμίως και να προσελκύσει νέο κοινό, αυτές οι γαστρονομικές εμπειρίες έχουν συμβάλει στο να μετατραπεί κάθε Grand Prix σε μια πολυτελή εκδήλωση που θα συζητιέται για πολύ καιρό.

Αναλυτικότερα, όπως αναφέρει το δημοσίευμα ένα εισιτήριο για ολόκληρο το Σαββατοκύριακο για το «Formula 1 Paddock Club» κοστίζει μεταξύ 5.000 και 13.000 δολάρια ανά άτομο, με τους πιο γνωστούς αγώνες να χρεώνουν υψηλότερες τιμές. Όσο μικρότερος είναι ο αριθμός των καλεσμένων, τόσο υψηλότερη είναι η τιμή. Το εισιτήριο περιλαμβάνει γκουρμέ γεύματα, open bar και πρόσβαση στα πιτς, ώστε να μεγιστοποιείται η εμπειρία και η ατμόσφαιρα.

Ο επικεφαλής αυτής της τεράστιας επιχείρησης είναι ο Ατίλα Ντογκουντάν, ιδρυτής της «DO & CO». Ο ίδιος ποτέ δεν περίμενε ότι θα εμπλεκόταν τόσο βαθιά με τη Formula 1, όπως αποκάλυψε στην «Αthletic». «Όταν λέω ότι είναι προσωρινές κουζίνες, οι άνθρωποι δεν καταλαβαίνουν», είπε. «Είναι μια απίστευτη προσωρινή κουζίνα. Η μεγαλύτερη που είχαμε στο Λας Βέγκας ήταν 250.000 τετραγωνικά, μόνο για μία κουζίνα!».

Η εμπλοκή του Τουρκοαυστριακού με τη Formula 1 ξεκίνησε μόλις 10 ημέρες πριν από το Grand Prix της Ουγγαρίας το 1992, όταν ο Μπέρνι Έκλεστοουν, τότε εμπορικός υπεύθυνος της F1, που έλεγχε όλες τις επιχειρηματικές δραστηριότητες του σπορ, αντιμετώπισε ένα σοβαρό πρόβλημα. Ο τοπικός προμηθευτής τροφίμων που είχε κανονίσει για να φιλοξενήσει 2.000 VIP στον αγώνα, που διεξαγόταν στα περίχωρα της Βουδαπέστης, τον... έστησε

Δεδομένης του πόσο κοντά είναι η Βουδαπέστη με τη Βιέννη, ο Έκλεστοουν ρώτησε τον Νίκι Λάουντα, τον τρεις φορές παγκόσμιο πρωταθλητή και θρύλο της Αυστρίας, ο οποίος είχε παραμείνει ενεργό μέλος του paddock μετά την αποχώρησή του από την F1, αν γνώριζε κάποιον που θα μπορούσε να βοηθήσει.

Ο Αυστριακός πρότεινε τον Ντογκουντάν και ο ίδιος αποκάλυψε στο «Αthletic», ότι η εταιρεία του έκανε το catering στην αεροπορική που διατηρούσε ο Λάουντα, όποτε το να γίνει η σύνδεση δεν ήταν κάτι δύσκολο. «Πόσες φορές θα σου το ζητήσει η Formula 1 στη ζωή σου; Δεν είχα ιδέα τι έπρεπε να κάνω, αλλά είπα ναι με έναν όρο: Αν τα πάω καλά στη Βουδαπέστη, θα πρέπει να μου δώσεις κι έναν ακόμα αγώνα για να δουλέψω. Ο Έκλεστοουν μου είπε και συμφωνήσαμε», δήλωσε ο Ατίλα Ντογκουντάν.

Ο ίδιος θυμάται ότι έπρεπε να χρησιμοποιήσει ειδικές άδειες που έλαβε από τη F1 για να φέρει υψηλής ποιότητας υλικά στην Ουγγαρία. Τα τοπικά σούπερ μάρκετ, όπως είπε, είχαν μόνο «κόκκινες πιπεριές, πράσινες πιπεριές, κοτόπουλο και λίγο χοιρινό». Ο Έκλεστοουν ενθουσιάστηκε και ο Ντογκουντάν κέρδισε έναν ακόμα αγώνα, αυτή τη φορά στη Γερμανία.

Στα χρόνια που ακολούθησαν, η «DO & CO» ανέλαβε την παροχή premium φιλοξενίας σε αυξανόμενο αριθμό αγώνων Formula 1, ενώ ο Έκλεστοουν και οι διευθυντές του εργάζονταν για να τυποποιήσουν τις VIP υπηρεσίες σε κάθε αγώνα ώστε να αποφευχθεί πτώση στην ποιότητα. Τώρα, 33 χρόνια αργότερα, ο Ντογκουντάν φροντίζει τη φιλοξενία στο «Paddock Club» σε 22 από τους 24 αγώνες κάθε χρόνο. Ακόμη και στα τέλη της δεκαετίας των εξήντα του, παραμένει τακτικός τα σαββατοκύριακα των αγώνων, με χαρά κάνοντας τον γύρο του «Paddock Club» για να βεβαιωθεί ότι όλα λειτουργούν ομαλά.

Έως και 10.000 καλεσμένοι στο Άμπου Ντάμπι

 Δεν παρέχει μόνο το φαγητό, αλλά φροντίζει και για όλες τις λειτουργίες, συμπεριλαμβανομένων των διακοσμήσεων, της μουσικής, των επίπλων και του προσωπικού. Σε κάθε αγώνα έχει υπό τις οδηγίες του περίπου 400 μέλη προσωπικού, αλλά ο αριθμός μπορεί να φτάσει έως και 3.000 για τις μεγαλύτερες εκδηλώσεις. Στον μεγαλύτερο αγώνα του προγράμματος όσον αφορά τη φιλοξενία, στο Άμπου Ντάμπι, το «Paddock Club» φιλοξενεί έως και 10.000 επισκέπτες, ενώ το Μονακό είναι το μικρότερο με 1.100. Ο Ντογκουντάν εκτιμά ότι περισσότερα από 35.000 γεύματα καταναλώνονται στο «Paddock Club» κατά τη διάρκεια ενός τυπικού αγωνιστικού σαββατοκύριακου, περίπου τρία έως τέσσερα γεύματα ανά άτομο την ημέρα. Σε έναν αγώνα όπως στο Λας Βέγκας, ο αριθμός αυτός αυξάνεται περίπου στα 100.000 γεύματα!

Ο Ντογκουντάν το συνέκρινε με τις εμφανίσεις ροκ συγκροτημάτων: η σκηνή και το πλήρωμα είναι τα ίδια παντού όπου εμφανίζονται, δεδομένης της έλλειψης χρόνου για προετοιμασία για ένα τόσο μεγάλο γεγονός. Όπου κι αν βρίσκεσαι, στο Λας Βέγκας, στην Ιαπωνία ή στο Άμπου Ντάμπι, το φαγητό έχει την ίδια ποιότητα και γεύση. Ο Ντογκουντάν ανέφερε ότι το προσωπικό μαγειρεύει έως και 3.000 αστακούς την ημέρα για τους καλεσμένους. «Αυτό δεν είναι το πιο φθηνό εισιτήριο στον κόσμο, οπότε οι άνθρωποι περιμένουν πολυτέλεια. Το κλειδί είναι να προσφέρεις παραπάνω από ό,τι χρειάζεται και να κάνεις τους ανθρώπους χαρούμενους ώστε να επιστρέφουν και να μιλούν για σένα», αποκάλυψε ολοκληρώνοντας ο Ντογκουντάν.

Η δημιουργία μενού και η επιμέλεια των γευμάτων είναι μια εντατική διαδικασία. Ο Ντογκουντάν λέει ότι «πρέπει να προσφέρεις στους επισκέπτες κάτι που δεν έχουν ξαναδεί, κάτι που είναι αρκετά δύσκολο». Μιλάμε για εκλεπτυσμένους επισκέπτες που έχουν δει πολλά!