Ο Έλληνας μηχανικός που διαπρέπει στη Formula 1 μίλησε αποκλειστικά στο Athletiko

Ο Ορέστης Μπάτσης, μέσα από το Athletiko, εξηγεί στο κοινό το πως κατάφερε να μπει στο χώρο της Formula 1 και μάλιστα, να δουλέψει εκεί, κάτι που συνεχίζει να κάνει και μέχρι σήμερα.
Ας το πάμε όμως από την αρχή. Ο Ορέστης γεννήθηκε, μεγάλωσε και σπούδασε στην Ελλάδα. Μπήκε στο Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο με ειδικότητα Ηλεκτρολόγος Μηχανικός και Μηχανικός Υπολογιστών. Εκεί, δεν άργησε πολύ να ασχοληθεί με το στοιχείο του, καθώς στο τρίτο έτος της σχολής του, έγινε μέλος της Prom Racing, μια ομάδα που συμμετέχει σε φοιτητικούς διαγωνισμούς Formula Student σε όλη την Ευρώπη.
Εκεί, όλοι μαζί δούλεψαν από το μηδέν, κατασκευάζοντας ένα μονοθέσιο κυριολεκτικά από την αρχή. Στο πέμπτο έτος της σχολής, ο Ορέστης ήδη ήξερε το τι ήθελε να κάνει και με το τι να ασχοληθεί, οπότε άρχισε να στέλνει βιογραφικά σε ομάδες της Formula 1. Η τότε Alpha Tauri, νυν Racing Bulls, τον δέχτηκε στην ομάδα της.
Υπήρξαν διάφορες δοκιμασίες, μέσα από τις οποίες ο Ορέστης έμαθε, γνώρισε περισσότερο το αντικείμενό του και πήρε την εμπειρία που χρειαζόταν, ώστε να γίνει ένα βασικό και αναντικατάστατο μέλος της ομάδας. Εδώ και τέσσερα χρόνια βρίσκεται στη Racing Bulls.
Δεν είναι ο μοναδικός Έλληνας μηχανικός στη Formula 1, αλλά μέσα από το παράδειγμα του Ορέστη, καταλαβαίνουμε πολλά. Πώς ένα παιδί που ξεκίνησε από τα χαμηλά, έγινε μέλος μιας σπουδαίας ομάδας (Prom Racing) και έπειτα με κόπο, μεράκι, αφοσίωση και πολλή δουλειά, κατάφερε να τραβήξει τα βλέμματα από το εξωτερικό και να φτάσει να εργάζεται στο υψηλότερο επίπεδο του μηχανοκίνητου αθλητισμού.
Ο Ορέστης Μπάτσης μιλάει στο Athletiko για την πορεία του
Πως κατάφερες να μπεις στον χώρο της Formula 1;
«Σπούδασα Ηλεκτρολόγος Μηχανικός και Μηχανικός Υπολογιστών στο Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο και στο 3ο έτος των σπουδών μου μπήκα στη φοιτητική ομάδα Prom Racing, η οποία μελετά, σχεδιάζει και κατασκευάζει ένα αγωνιστικό μονοθέσιο κάθε χρόνο, το οποίο λαμβάνει μέρος στους φοιτητικούς διαγωνισμούς Formula Student σε όλη την Ευρώπη.
Κατά τη διάρκεια του 5ου έτους της σχολής αποφάσισα να αρχίσω να υποβάλω αιτήσεις και βιογραφικό σε ομάδες της Formula 1, αλλά και άλλων κατηγοριών του μηχανοκίνητου αθλητισμού, όπου και ξεκίνησα να κάνω διάφορες συνεντεύξεις και τότε η Alpha Tauri με δέχθηκε και από εκεί ξεκίνησε η καριέρα μου στην F1».
Τι χρειάστηκε και μετέπειτα τι ζήτησαν από εσένα, ώστε να μπεις στην ομάδα;
«Το πιο βασικό είναι οι τεχνικές γνώσεις που πήρα από τις σπουδές μου και η όρεξη που είχα, αλλά και η περιέργεια. Το να έχει δηλαδή κανείς την ικανότητα και τη χωρητικότητα να έρχεται αντιμέτωπος με προβλήματα που δεν έχει δει στο παρελθόν και χρησιμοποιώντας συνδυαστικά τις γνώσεις και τις εμπειρίες του να φτάνει στην αποτελεσματική λύση του προβλήματος. Σε αυτό έπαιξε καθοριστικό ρόλο η εμπειρία που είχα αυτά τα 3 χρόνια στην Prom Racing, καθώς κλήθηκα μαζί με τα υπόλοιπα μέλη της ομάδας να φτιάξουμε από το μηδέν ένα αγωνιστικό μονοθέσιο, εγχείρημα εξαιρετικά δύσκολο».

Τι χρειάζεται να έχει κάποιος ώστε να μπει σε αυτό τον χώρο;
«Τα τεχνικά χαρακτηριστικά τα ανέφερα παραπάνω. Εδώ θα πω ότι ο μηχανοκίνητος αθλητισμός θέλει γερό στομάχι, γιατί όπως έχουν πει και άνθρωποι του χώρου "the highs are very highs, but the lows are very lows" και αυτό είναι κάτι που το βιώνω καθημερινά στη δουλειά μου. Χρειάζεται επίσης επιμονή, ειδικά στα πρώτα στάδια της καριέρας όπου κανείς προσπαθεί να εδραιωθεί στον χώρο, σε ξένη χώρα στην περίπτωση των Ελλήνων, όπου έχει να αντιμετωπίσει και την αλλαγή περιβάλλοντος, γλώσσας, κουλτούρας κλπ».
Σε βοήθησε κάποιος στην πορεία σου μέχρι να εισέλθεις στην ομάδα;
«Με βοήθησαν οι γονείς μου, οι οποίοι μου έμαθαν να μην τα παρατάω και με στήριξαν και με στηρίζουν ακόμα στις αποφάσεις που παίρνω. Μου έδωσαν τα κατάλληλα εφόδια έτσι ώστε να νιώθω ότι μπορώ να καταφέρω οτιδήποτε βάλω στόχο και μου έμαθαν ότι η αποτυχία είναι ο μεγαλύτερος δάσκαλος. Με βοήθησαν οι προπονητές και οι συναθλητές μου στο πλαίσιο του πρωταθλητισμού στην ιστιοπλοΐα, να εξελίξω τον έλεγχο των συναισθημάτων και της πίεσης σε αγωνιστικό περιβάλλον. Με βοήθησε η ομάδα Prom Racing και όλα τα μέλη της να γίνω καλύτερος μηχανικός και να μάθω να λειτουργώ ομαδικά, ακολουθώντας έναν κοινό στόχο».
Ήταν πάντα στόχος σου να εργαστείς σε ομάδα της F1 ή προέκυψε στην πορεία;
«Από μικρός ήθελα να καταλαβαίνω πως δουλεύουν τα πάντα και για αυτό τα χαλούσα και μετά τα ξανά έφτιαχνα. Ακόμα έχω αυτό το «κρυφό» ταλέντο να φτιάχνω/επισκευάζω σχεδόν ό,τι περνάει από τα χέρια μου σε πολύ μικρό χρονικό διάστημα. Μικρός ήμουν αρκετά καλλιτεχνικός και είχα έντονη φαντασία, οπότε από μια ηλικία και μετά δεν επισκεύαζα απλά, αλλά δημιουργούσα καινούργια παιχνίδια, μικρά έργα τέχνης, longboard, ηλεκτρικά κυκλώματα και άλλα.
Ήξερα δηλαδή ότι θέλω να ακολουθήσω ένα επάγγελμα που θα μου επιτρέπει να βάζω τη φαντασία μου στο χαρτί ή στην οθόνη και μετά να βλέπω αυτό που είχα στο μυαλό μου να υλοποιείται. Πάλι η ομάδα Prom Racing, έκανε αυτή μου την επιθυμία πραγματικότητα και μάλιστα σε τόσο μεγάλο βαθμό που αποφάσισα χωρίς δεύτερη σκέψη να στραφώ επαγγελματικά στη Formula 1. Εκεί ξεκίνησε το πάθος μου και όχι από πολύ μικρός, όπως μάλλον συμβαίνει στον περισσότερο κόσμο».
Ποια θεωρείς ότι ήταν η πιο καθοριστική στιγμή στην πορεία σου μέχρι να βρεθείς στη Racing Bulls;
«Η πρώτη μέρα που μπήκα στα γραφεία της φοιτητικής ομάδας Prom Racing».
Ποιος είναι ο ρόλος σου στη Racing Bulls και ποιες είναι οι βασικές σου αρμοδιότητες;
«Ο ρόλος μου είναι: Electronic Systems Engineer. Ασχολούμαι με τους αισθητήρες του μονοθεσίου, τις ηλεκτρικές μονάδες ελέγχου (Εγκέφαλοι) και την ροή δεδομένων από το αμάξι προς τα το γκαράζ».

Πώς μοιάζει μια «τυπική» ημέρα σου, τόσο στο εργοστάσιο όσο και σε ένα αγωνιστικό τριήμερο;
Γραφείο:
«Ανάλογα με την περίοδο, οι ασχολίες ποικίλουν. Σε αγωνιστική περίοδο, πριν ή μετά από έναν αγώνα, οι βασικές αρμοδιότητες είναι η επεξεργασία δεδομένων του αγώνα, ή και κάποιων αισθητήρων μεμονωμένα, ώστε να επιλυθούν τυχόν ζητήματα ή σφάλματα που έγιναν κατά το διάρκεια του αγώνα, ή να διερευνηθούν συγκεκριμένες συμπεριφορές υποσυστημάτων, με σκοπό τη βελτίωση χρόνου κι απόδοσης.
Τη χειμερινή περίοδο που δεν γίνονται οι αγώνες και η ομάδα σχεδιάζει το μελλοντικό μονοθέσιο, οι κύριες αρμοδιότητες μου είναι ο ορισμός των κυκλωμάτων και η διασύνδεση των υποσυστημάτων του μονοθέσιου, ο σχεδιασμός σχηματικών και άλλων εγγράφων με σκοπό την παραγωγή τους από την ίδια την ομάδα ή από εξωτερικούς συνεργάτες, καθώς και ο έλεγχος μεμονωμένων συστημάτων με σκοπό την εξασφάλιση της επιθυμητής συμπεριφοράς μέσα στο εργαστήριο της ομάδας».
Πίστα:
«Οι τεχνικοί ξεκινούν να συναρμολογούν το μονοθέσιο το οποίο φτάνει σε κομμάτια σε κάθε πίστα και αρχικά η δουλειά μου είναι να εξασφαλίζω με διάφορες διαδικασίες και τεστ ότι τα υποσυστήματα (φρένα, υδραυλικά, κιβώτιο ταχυτήτων, κλπ) λειτουργούν σωστά, τόσο επειδή έχουν συναρμολογηθεί σωστά, αλλά και λόγω πιθανών ζημιών σε προηγούμενο αγώνα. Η διαδικασίες αυτές ακολουθούνται πιστά με συγκεκριμένη ιεραρχία, με σκοπό το μονοθέσιο να είναι πάντα πλήρως λειτουργικό και να εγγυάται η ασφάλεια του οδηγού, αλλά και η ακρίβεια μέτρησης των πολλών αισθητήρων που έπειτα θα δώσουν την δυνατότητα στους άλλους μηχανικούς να εντοπίσουν τα σημεία που μπορεί να βελτιωθεί η απόδοση του μονοθεσίου για την επίτευξη καλύτερου χρόνου στην πίστα.
Κατά τη διάρκεια των ελεύθερων δοκιμών (free practice) ο ρόλος μου είναι να παρακολουθώ όλα τα δεδομένα του μονοθεσίου και να εντοπίζω σφάλματα, δυσλειτουργίες και μη θεμιτές συμπεριφορές των υποσυστημάτων, ώστε με την βοήθεια των τεχνικών να τα επιδιορθώσουμε εγκαίρως και έτσι να εξασφαλίσουμε τον μέγιστο χρόνο που το μονοθέσιο τρέχει και ο οδηγός και οι άλλοι μηχανικοί μαθαίνουν πώς να το κάνουν πιο γρήγορο».
Ποιο κομμάτι της δουλειάς σου θεωρείς πιο απαιτητικό και ποιο πιο συναρπαστικό;
«Θεωρώ ότι σε ομάδες όπως αυτές της F1, αλλά καισε ομάδες άλλων αθλημάτων υψηλών επιδόσεων, η πολυπλοκότητα του αντικειμένου (μονοθέσιο) αλλά και της ομάδας της ίδιας (50-60 άτομα) εισάγουν την έννοια του ανθρώπινου παράγοντα ως την πρωταρχική αιτία σφάλματος. Πολλοί άνθρωποι που κάνουν πολλά σύνθετα πράγματα ταυτόχρονα σε πολύ μικρό χρονικό διάστημα. Η επικοινωνία είναι ίσως από τις πιο μεγάλες δυσκολίες που έχω αντιμετωπίσει, διότι πρέπει πάντα να είναι ακριβής και στην ώρα της και χωρίς περιττές πληροφορίες.
Ως προς το πιο συναρπαστικό κομμάτι, προσωπικά, δεν υπάρχει μεγαλύτερη ικανοποίηση από το να βλέπω κάτι που έχω σχεδιάσει να τρέχει, να δουλεύει σωστά, και κάποιες φορές να κερδίζει κιόλας».
Ποια στιγμή από τα τέσσερα χρόνια που βρίσκεσαι στην ομάδα θα θυμάσαι για πάντα;
«Το 2024 στο Grand Prix της Αγγλίας στο Silverstone, όπου το πρωί της Κυριακής πριν τον αγώνα σε μια από τις τυπικές διαδικασίες που κάνουμε για να προθερμάνουμε τον κινητήρα, ανακαλύψαμε ότι έχει σοβαρό θέμα. Αποσυναρμολογήσαμε σχεδόν όλο το μονοθέσιο και αλλάξαμε τον κινητήρα και το κιβώτιο ταχυτήτων σε 2 ώρες και το μονοθέσιο ήταν έτοιμο 5 λεπτά πριν την έναρξη του αγώνα.
Το αποτέλεσμα του αγώνα δεν ήταν ιδιαίτερα καλό, αλλά η ικανοποίηση του να βλέπουμε σαν ομάδα ότι μπορούμε να καταφέρουμε το ακατόρθωτο ήταν και είναι ανεκτίμητη και μου έδειξε ότι ακόμα και κάτω από τις πιο αντίξοες συνθήκες, αν υπάρχει εμπιστοσύνη ανάμεσα στα μέλη της ομάδας, συμβαίνουν απίθανα πράγματα».
Πώς βλέπεις την καριέρα σου να εξελίσσεται στο μέλλον; Υπάρχουν νέοι στόχοι που έχεις θέσει;
«Δεν μπορώ να πω πολλά πάνω σε αυτό, το μόνο που μπορώ να πω είναι ότι σύντομα θα φοράω άλλο χρώμα και δεν θα είμαι στη Formula 1, αλλά σε μια άλλη εξίσου συναρπαστική κατηγορία, με μια πολύ ανταγωνιστική ομάδα».
Τι θα συμβούλευες ένα άτομο από την Ελλάδα που ονειρεύεται να εργαστεί σε μια ομάδα της Formula 1;
«Θα συμβούλευα να το βάλει πραγματικά στόχο και να μην σταματήσει μέχρι να το πετύχει. Μπορεί να μοιάζει πραγματικά απρόσιτο και απίθανο να φτάσει κανείς μέχρι εκεί, αλλά αφού το κατάφερα εγώ και άλλα παιδιά από την Ελλάδα, τότε μπορεί και ο οποιοσδήποτε».
Υπάρχει κάτι από την ελληνική σου ταυτότητα που θεωρείς ότι σε βοηθά στη δουλειά σου ή σε κάνει να ξεχωρίζεις στο εξωτερικό;
«Ναι, το γεγονός ότι σαν χώρα δεν έχουμε τις καλύτερες συνθήκες σπουδών, λόγω οικονομικής κατάστασης, εξοπλισμού κλπ, πιστεύω ότι δίνει ακόμα μεγαλύτερο κίνητρο σε όποιον πραγματικά θέλει να πετύχει κάτι, να ξεπεράσει τα όρια που του θέτει η Ελλάδα και να αναπτύξει την ικανότητα να κάνει μεγάλα πράγματα έχοντας πραγματικά πολύ λίγα, λίγη βοήθεια, λίγα χρήματα, λίγο εξοπλισμό. Αυτό τον/την κάνει ιδιαίτερα πολυμήχανο και αποτελεσματικό, καθώς όταν βρεθεί σε ένα «ιδανικό» ή καλύτερο περιβάλλον από αυτό στο οποίο έμαθε, μπορεί πραγματικά να κάνει θαύματα και πολύ γρήγορα μάλιστα».