Πώς η FIFA ξόδεψε εκατομμύρια προσπαθώντας να γεμίσει τα στάδια στο Μουντιάλ Συλλόγων

Οι άδειες κερκίδες στο στάδιο «Mercedes-Benz» της Ατλάντα το βράδυ της Δευτέρας (16/6) κατά τη διάρκεια της νίκης της Τσέλσι με 2-0 επί της Λος Άντζελες είναι η πρώτη παραδοχή αποτυχίας της FIFA.
Επιθυμώντας να αναδείξει το Παγκόσμιο Κύπελλο Συλλόγων στις Ηνωμένες Πολιτείες, η παγκόσμια ομοσπονδία ποδοσφαίρου δεν γεμίζει προς το παρόν τα διάφορα στάδια που φιλοξενούν τη διοργάνωση.
Ή τουλάχιστον, η προσέλευση ποικίλλει σημαντικά ανάλογα με τους αγώνες και τις εγκαταστάσεις (11 πόλεις που διοργανώνουν).
Χαμηλή προσέλευση και μειωμένα χρηματικά έπαθλα
Ενώ ο προπονητής της Τσέλσι, Έντσο Μαρέσκα, βρήκε την ατμόσφαιρα «περίεργη» μετά τον πρώτο αγώνα των παικτών του, λόγω της απουσίας οπαδών (22.000 θεατές από τους πιθανούς 71.000), στο Μαϊάμι, οι οπαδοί της Μπόκα Τζούνιορς γέμισαν το γήπεδο εναντίον της Μπενφίκα του Βαγγέλη Παυλίδη στο «Hard Rock Stadium» (περισσότεροι από 55.500 θεατές). Από την άλλη, υπήρχαν 46.000 φίλαθλοι στις κερκίδες του «MetLife Stadium» στο Νιου Τζέρσεϊ για τον αγώνα μεταξύ Παλμέιρας και Πόρτο (από τη μέγιστη χωρητικότητα των 82.500).
Το γεγονός παραμένει ότι ακόμη και ο εναρκτήριος αγώνας του Παγκοσμίου Κυπέλλου Συλλόγων, με την Ίντερ Μαϊάμι και τον Λιονέλ Μέσι ως πρεσβευτές, δεν ήταν sold out. Αυτό συνέβη παρά τη σημαντική πτώση των τιμών των εισιτηρίων (από 349 δολάρια, ή 302 ευρώ, για το φθηνότερο εισιτήριο τον Δεκέμβριο, σε 20 δολάρια, ή 17 ευρώ, μια εβδομάδα πριν από τον αγώνα).
Μια αναγκαστική προώθηση που δεν είναι αρκετή
Σε μια έρευνα, η εφημερίδα «Athletic» περιγράφει λεπτομερώς την επιθετική στρατηγική μάρκετινγκ της FIFA, η οποία φέρεται να δαπάνησε τουλάχιστον 50 εκατομμύρια δολάρια (43,27 εκατομμύρια ευρώ) για την προώθηση του τουρνουά της, της «κορυφής του παγκόσμιου ποδοσφαίρου συλλόγων». Αυτές οι δαπάνες φαίνεται να επικεντρώθηκαν σε μεγάλο βαθμό στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, με επενδύσεις στην προώθηση αναρτήσεων με σημαντικό αριθμό influencers στο Instagram.
Ένας δημοσιογράφος του μπέιζμπολ ανέλαβε να εξηγήσει την έννοια του «ποδόσφαιρο» στους Αμερικανούς. Η FIFA φέρεται επίσης να επένδυσε σημαντικά σε διαφημιστικές πινακίδες σε αυτοκινητόδρομους σε αρκετές πόλεις.
Στην Ευρώπη, ο σκεπτικισμός φαίνεται ακόμη πιο πραγματικός δεδομένων των στοιχείων που παρέχει η FIFA σχετικά με τις αγορές όπου πωλείται η διοργάνωση. Σύμφωνα με την εφημερίδα « «Athletic», οι Άγγλοι, Ισπανοί ή Ιταλοί αγοραστές δεν εμφανίζονται καν στους 10 κορυφαίους ενδιαφερόμενους για αυτό το Παγκόσμιο Κύπελλο Συλλόγων.
Ωστόσο, ο ενθουσιασμός των Βραζιλιάνων και Αργεντινών οπαδών, καθώς και των Αιγυπτίων και Τυνήσιων οπαδών, ήταν σημαντικός, με σημαντικό αριθμό ταξιδιωτών από αυτές τις δύο χώρες να έρχονται για το τουρνουά. Μια παρατήρηση που πράγματι φαίνεται, προς το παρόν, να αντικατοπτρίζει αυτό που μπορεί να παρατηρηθεί στις κερκίδες.