Το NBA Europe έρχεται και τα αλλάζει όλα: To οικονομικό impact που δημιουργεί νέα δεδομένα

Το impact του ΝΒΑ Europe αναμένεται να είναι μεγάλο στο ευρωπαϊκό μπάσκετ και όσον αφορά τα οικονομικά δεδομένα.
Ο Άνταμ Σίλβερ συνεχίζει την επέκταση του NBA, Πηγή: Getty Images
Ο Άνταμ Σίλβερ συνεχίζει την επέκταση του NBA, Πηγή: Getty Images

Η μεγάλη έρευνα για το συνολικό κόστος των αθλητικών τηλεοπτικών δικαιωμάτων αποτυπώνει όλες αυτές τις απαντήσεις που χρειάζεται κάποιος για να κατανοήσει τους λόγους που το ΝΒΑ Εurope έρχεται για να καλύψει ένα τεράστιο κενό και ίσως να λύσει ένα ακόμα μεγαλύτερο πρόβλημα….

Η χρονική περίοδος που διανύουμε ίσως να περιγράφεται ίσως η πιο κομβική στην ιστορία του ευρωπαϊκού μπάσκετ (ου μην και του παγκοσμίου) από τους μελετητές του μέλλοντος.

Το ενδιαφέρον που έχει εκδηλώσει το ΝΒΑ για τη δημιουργία μίας ευρωπαϊκής Λίγκας με τη δική του ευλογία και κάτω από την ομπρέλα της FIBA, προκαλεί μεγάλες αναταράξεις.

Και οι αναταράξεις γίνονται ακόμα μεγαλύτερες κάθε μέρα που ολοένα και περισσότερο επιβεβαιώνεται ότι αυτή τη φορά δεν πρόκειται για μία φήμη ούτε για κάποιον ευσεβή πόθο. Το ΝΒΑ Europe έρχεται! Και από το 2027, όπως δήλωσαν με κάθε επισημότητα τόσο ο Μάρκ Τέιτουμ όσο και ο Γιώργος Αϊβάζογλου, η εικόνα του Ευρωπαϊκού μπάσκετ θα είναι τελείως διαφορετική.

Οι αντιδράσεις από «μετόχους» της Ευρωλίγκας (Ομάδες, παίκτες, προπονητές) γίνονται πιο έντονες.

«Δεν πρέπει να αλλάξει η Ευρωλίγκα» είπε με άλλα λόγια, ο Ζέλικο Ομπράντοβιτς… Ο Αντρέι Βατούτιν, έστω κι αν η ΤΣΣΚΑ δεν αγωνίζεται πια, εξέφρασε τη δική του υποστήριξη στο υπάρχουν σύστημα του ευρωπαϊκού μπάσκετ.

Τι κοινό έχουν η Παρτιζάν, ο Ερυθρός Αστέρας, η ΤΣΣΚΑ Μόσχας (και όχι μόνο); Καλούνται να διαχειριστούν κρατικό χρήμα. Και όχι την περιουσία κάποιους ιδιώτη…

Τα οικονομικά δεδομένα, όσο κι αν για κάποιες ομάδες η εικόνα είναι αρκετά βελτιωμένη, είναι αμείλικτα για τις ομάδες της Ευρωλίγκας, οι περισσότερες εκ των οποίων έχουν σημαντικές απώλειες κάθε χρόνο.

Δεν είναι όμως αυτό το μεγάλο πρόβλημα. Πόσο μάλλον από τη στιγμή που οι σύλλογοι, ή οι ιδιοκτήτες δεν ενοχλούνται από της ζημιές που παρουσιάζουν οι επιχειρήσεις τους.

Προ ημερών, ήρθε στη δημοσιότητα μία ενδελεχής έρευνα σχετικά με τα παγκόσμια τηλεοπτικά δικαιώματα των αθλητικών προϊόντων, η οποία πραγματοποιήθηκε από το Sportbusiness.com, ένα από τα δημοφιλέστερα και εγκυρότερα αθλητικά sites αναφορικά με τις ειδήσεις που αφορούν την οικονομική πλευρά του αθλητισμού.

Τα ευρήματα της Έρευνας είναι αποκαλυπτικά για τη θέση του μπάσκετ αλλά και τη Ευρωλίγκας στην παγκόσμιο σφαίρα… Εντυπωσιακά για το μπάσκετ, όχι και τόσο για την -ομολογουμένως- δεύτερη δημοφιλέστερη διοργάνωση στον πλανήτη.

Σύμφωνα με την έρευνα του sportbusiness, o συνολικός τζίρος των αθλητικών τηλεοπτικών δικαιωμάτων για το 2025, ανήλθε στα 57.75 δισεκατομύρια δολάρια! Το ποσό είναι πραγματικά τεράστιο.

Και στη συνέχεια (μελετώντας την ελεύθερη και όχι την επά πληρωμή έκδοση της έρευνας, όπου υπάρχουν εξαντλητικές λεπτομέρειες για κάθε προϊόν και για κάθε αγορά), διαπιστώνουμε ότι…

Το ποδόσφαιρο είναι το σπορ με την μεγαλύτερη αξία

Οι ΗΠΑ αποτελούν τη μεγαλύτερη αγορά και

Το NFL είναι το προϊόν με τη μεγαλύτερη αξία…

Έως εδώ θα έλεγε κανείς ότι δεν παρατηρείται κάποια έκπληξη.

Πιο κάτω βλέπουμε τα αθλήματα, των οποίων τα δικαιώματα κοστίζουν πιο ακριβά…

Η σειρά έχει ως εξής:

  1. Ποδόσφαιρο
  2. Αμερικανικο Ποδόαφαιρο
  3. Μπάσκετ
  4. Κολεγιακά σπορ
  5. Μπέιζμπολ
  6. Κρίκετ
  7. Μηχανοκίνητα σπορ
  8. Χόκεϊ επί πάγου
  9. Γκολφ
  10. Τένις

Σύμφωνα με την έρευνα του Sportbusiness το μπάσκετ, παγκοσμίως είναι το άθλημα με την τρίτη μεγαλύτερη αξία, πίσω μόνο από το ποδόσφαιρο και το αμερικάνικο ποδόσφαιρο. Και πως σε μία αγορά 57 δισεκατομμυρίων δολαρίων, το ευρωπαϊκό μπάσκετ θα είχε ένα σημαντικό μερίδιο.

Μόνο που τα πράγματα είναι μάλλον διαφορετικά…

Ενώ το μπάσκετ είναι το τρίτο πιο δημοφιλές άθλημα με κριτήρια την αξία των παγκόσμιων τηλεοπτικών δικαιωμάτων, η Ευρωλίγκα ως προϊόν δεν υπάρχει στα κορυφαία 10 προϊόντα.

Σύμφωνα με την έρευνα του sportbusiness, η δεύτερη πιο σημαντική διοργάνωση μπάσκετ στον κόσμο, κι ενώ το άθλημα συνολικά είναι τρίτο, έχει πιο χαμηλή αξία τηλεοπτικών δικαιωμάτων από πολλά άλλα προϊόντα…

Τα 10 πιο ακριβά αθλητικά προϊόντα στον πλανήτη είναι τα εξής:

  1. NFL
  2. Πρεμιέρ Λιγκ
  3. Οι διοργανώσεις της UEFA
  4. ΝΒΑ
  5. MLB
  6. La Liga
  7. NHL
  8. Bundesliga
  9. Serie A
  10. Big Ten conference

Σε ένα συνολικό τζίρο τηλεοπτικών δικαιωμάτων 57.7 δισεκατομμυρίων δολαρίων, η Ευρωλίγκα δεν έχει καταφέρει να κερδίσει μερίδιο μεγαλύτερο των 60-70 εκ. Ευρώ!

Ποια είναι τα στοιχεία που το αποδεικνύουν; Όχι κάτι συγκεκριμένο, δεδομένου ότι δεν έχουμε πρόσβαση στη συνδρομητική πλευρά της έρευνας. Ωατόοσ, ο βασικός λόγος για τον οποίο ανανεώθηκε αυτομάτως η σύμβαση με την IMG, ήταν ο όρος που υπήρχε μεταξύ των δύο πλευρών, ότι αν καταφέρει η IMG (η εταιρία που διαχειρίζεται τα τηλεοπτικά της Ευρωλίγκας) να παρουσιάσει έσοδα 100εκ, τότε η σύμβαση θα ανανεωνόταν αυτόματα. Πράγματι, έτσι έγινε. Για να συμβεί αυτό όμως, χρειάστηκαν τα 25εκ. Που πρόσφερε το Άμποτ Νταμπλ για να διοργανώσει το Φάιναλ Φορ. Χρήματα τα οποία δεν έχουν καμία σχέση με τα τηλεοπτικά δικαιώματα. Που μας οδηγεί στο συμπέρασμα ότι η IMG δεν κατάφερε ποτέ να πουλήσει την εικόνα της Ευρωλίγκας για περισσότερα από 75εκ. στα οποία βέβαια πρέπει να συνυπολογίουμε και χορηγίες και περιφερειακά έσοδα.

Άρα, από τον συνολικό τζίρο των 57.75 δισεκατομυρίων δολαρίων, μία πανευρωπαϊκή διοργάνωση, που είναι η δεύτερη κορυφαία στον κόσμο στο άθλημά της, δεν συγκεντρώνει ούτε καν πάνω το 1.5%.

Την ίδια στιγμή, το ΝΒΑ, σχεδόν αποκλειστικά μόνο του με το υπέρογκο συμβόλαιο που υπέγραψε πέρσι αξίας 76 δις για 11 χρόνια, φέρνει το μπάσκετ στην τρίτη θέση των δημοφιλέστερων και πιο ακριβών αθλημάτων.

Και εδώ υπάρχει μία μεγάλη στρέβλωση. Είναι λογικό το NFL ή το Μπέιζμπολ, ή το Ice Hockey να έχουν εστιασμένη αγορά στις ΗΠΑ καθώς είναι αθλήματα τα οποία έχουν εξαιρετικά τοπικό χαρακτήρα.

Το μπάσκετ όμως, είναι ένα άθλημα εξαιρετικά δημοφιλές και διαδεδομένο στην Ευρώπη… Η αξία του όμως, είναι τόσο χαμηλή; Γιατί; Γιατί όταν το άθλημα έχει τόση δημοφιλία και τόσο υψηλή αξία τηλεοπτικών δικαιωμάτων;

Γιατί το μερίδιο της Ευρωλίγκας τον χάρτη των τηλεοπτικών δικαιωμάτων είναι μικρότερο από 1.5%;

nba-europe.jpg

Προφανώς γιατί κάτι δε γίνεται καλά στην Ευρώπη. Κι αυτός είναι ένας πολύ βασικός λόγο γιατί το ΝΒΑ Europe είναι καλό να έρθει.

Είναι καλό το πάθος, η παράδοση και η αφοσίωση των ευρωπαίων που εκφράζεται από το moto της ευρωλίγκας “Βorn Not Built”, αλλά εδώ και 25 χρόνια ποια είναι η αξία αυτής της παράδοσης. Η μήπως όλοι εκεί στη Βαρκελώνη βολεύονται με το γεγονός ότι δεν ενδιεφερε κανέναν αν χάνει (πολλά) χρήματα τόσα χρόνια.

Το ΝΒΑ Εurope έρχεται γιατί πιστεύει ότι μπορεί να δώσει αξία σε ένα προϊόν κατάφορα υποβαθμισμένο. Έρχεται γιατί πιστεύει ότι ξέρει πως να δώσει αξία.

Και το μόνο σίγουρο είναι ότι τα καταφέρει, οι μεγάλοι κερδισμένοι θα είναι οι ίδιες οι ομάδες, που θα πολλαπλασιάσουν τα έσοδα τους. Κι όχι μόνο αυτές της Ευρωλίγκας, οι συγκεκριμένες, αλλά κι αυτές που θα ανήκουν στο οικοσύστημα, όπως το BCL.

H έρευνα του sportbusiness είναι ανατριχιαστικά αποκαλυπτική. Και η απάντηση σε κάθε ερώτημα που αφορά στο “Γιατί να έρθει το ΝΒΑ Europe”. Ε, μα για αυτό!!!

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ